HR tällä vuosikymmenellä
Työntekijäkokemus
Mielestäni HR:llä on merkittävä rooli työpaikan ilmapiriin luomisessa. HR:n tulee luoda ilmapiiri, jossa työntekijöiden on hyvä olla ja kehittyä yksilöinä. HR:n tulee myös tukea ja sparrata esimiehiä, jotta he saavat ulosmitattua alaistensa täyden potentiaalin. Tulevaisuudessa työntekijäkokemus nousee suureen rooliin yritysten
tehokkuudessa. Työntekijöidesi tiedot, taidot ja innovaatiot ovat keskeisiä yrityksesi
menestymiselle (Questback 2020.) Tyytyväiset työntekijät ovat tehokkaampia, ja tehokkaimmat työntekijät haluavat työpaikan,
jossa heidän on hyvä olla ja työskennellä. Yritys voi siis kohentaa asemaansa
työntekijämarkkinoilla ottamalla työntekijöiden tarpeet huomioon. Näin yritykset saavat luotua itselleen kilpailuedun tulevaisuuden työmarkkinoilla. Itse koen, että yksi tärkeimmistä asioista työntekijäkokemuksen kehittämisessä on työntekijöiden kuuntelu ja ymmärrys.
Teknologian korostuminen
Teknologian kehittyessä ja yrityksen eri toimintojen digitalisoituessa, muuttuu myös HR:n rooli. Lehtimäki ja Ikonen (2019) kirjoittaakin, että HR-asiantuntijoiden teknologinen osaaminen tulee kasvamaan merkittävästi HR-prosessien, analytiikan ja tietojärjestelmien kehittämisessä. Teknologiaa tullaan käyttämään enemmän usealla HR:n alueella, kuten rekrytointiprosessissa, perehdytyksessä ja oppimisalustana. Tulevaisuudessa on myös tärkeää, että HR tunnistaa tarpeet toiminnan kehittämiselle. Tässä voidaan käyttää esimerkiksi strategiaa tukevaa dataa, jota tulkitsemalla saadaan tietoa kehityskohteista.
Uskon itse, että HR:n rooli tulee kasvamaan entistä monipuolisemmaksi tulevaisuudessa. Lehtimäki ja Ikonen (2019) kirjoittaakin, että HR-henkilöistä tulee enemmän liiketoiminnan mahdollistajia kuin pelkkiä byrokratian pyörittäjiä. HR:n asiantuntemusta tullaan tarvitsemaan yhä useammalla osa-alueella. Isojen sukupolvien eläköityessä, yritykset tulevat hakemaan kilpailuetua rekrytoinnin ja työtentekijäkokemuksen kautta. Tässä HR on avainasemassa vaikuttamassa siihen, että liiketoiminnan tarpeisiin pystymään vastaamaan. Tulevaisuudessa HR-asiantuntijoilta vaaditaankin
Riki
Lähteet
Lehtimäki & Ikonen, 2019. Henkilöstöhallinnan trendit 2021. Luettavissa: https://www.accountor.com/fi/finland/uusi/hr-trendit-2021-tutkimustulokset-nyt-saatavilla
HR-ammattilainen, valmistaudu tulevaisuuden työvoiman
odotuksiin ja tarpeisiin! 2017. Luettavissa:
https://www.questback.com/fi/ratkaisut/henkilostokokemus/?gclid=Cj0KCQjw17n1BRDEARIsAFDHFezk3D43tIdSbSATfnpFv5pm14OIapvrZyPjr7gHzzvnDxGwR0svxfIaAluFEALw_wcB
Hyvä Riki! Rehellinen kirjoitus. Oli mielenkiintoista kuulla sinun omia mielipiteitäsi työntekijäkokemuksesta. Ja näinhän se on, että digitalisaatio ja uusi teknologia tulee muuttamaan HR:n roolia. Olisi ollut kiva kuulla millaisia rooleja uskot tulevaisuudessa HR-osastoilta löytyvän. Hyvää pohdintaa Riki!
VastaaPoistaBlogikirjoituksessasi korostui mielestäni mielenkiintoinen pohdinta kahden täysin erilaisen HR-työn rooliin vaikuttavan haasteen näkökulmasta – uuden teknologian ja digitalisaation vaikutus ja toisaalta ihmislähtöisyys ja työntekijöiden kuunteleminen ja ymmärrys. Olikin hyvä, että otit juuri työntekijöiden tarpeet huomioon yritysten tulevaisuutta, menestymistä ja työnantajaimagoa ajatellen. Tärkeitä ajatuksia, joiden pohtimiseen olit selvästi uhrannut aikaa. Olisi ollut vielä mielenkiintoista kuulla omista kokemuksistasi työntekijäkokemukseen liittyen, vaikket HR-alalla olisikaan työskennellyt – miten oma kokemuksesi entisessä tai nykyisessä työpaikassasi on vaikuttanut työntekoosi, ja oletko huomannut HR:n vaikutuksen omaan työntekijäkokemukseesi?
VastaaPoistaMoikka Riki! Hyvää pohdintaa läpi kirjoituksen. Olit nostanut monia hyviä näkökulmia esille ja olen kanssasi samaa mieltä, että HR:n rooli tulee tulevaisuudessa kasvamaan entistä monipuolisemmaksi. Hyvä pointti myös, että HR:llä on suuri rooli työpaikan ilmapiirin luomisessa. Hyvä ilmapiiri varmasti edesauttaa parempien tulosten saavuttamisen niin yksilö- kuin tiimitasolla!
VastaaPoistaHei, hyvää pohdintaa aiheesta! Erityisen mielenkiintoinen näkökulma on tuo "brykratian pyörittäjästä liiketoiminnan mahdollistajaksi", tämä tiivistää aika hyvin koko digitalisaation ytimen pariin virkkeeseen.
VastaaPoistaTervehdys! Hyvä blogi mielenkiintoisesta aiheesta. Hyvin nostit esille, että tulevat haasteet HR-työssä ovat myös suuri mahdollisuus. Hyvä ja monipuolinen kirjoitus kaikin puolin.
VastaaPoistaMoikka Riki! Hyvää pohdintaa ja meille tuttu aihe, henkilöstökokemuksen kehittäminen, on mielestäni myös yksi tärkeimmistä HR:n tehtävistä. Kuten kirjoitit, tyytyväiset työntekijät ovat tehokkaita, ja tämä näkyy suoraan yrityksen menestyksessä.
VastaaPoista